Kindercollege vraagt extra aandacht voor verkeersveiligheid

Kinderburgemeester Saar van Polen en verkeerskundige Willem van Blijderveen spraken elkaar aan het begin van de zomervakantie over verkeersveiligheid. In 2024 heeft het kindercollege voor dit thema extra aandacht. “Het is belangrijk dat iedereen veilig naar school en sport kan.”

Veilig fietsen en oversteken

De afgelopen periode werkten we aan een vernieuwde doorgaande weg door de wijk Tweelingstad, waar Saar woont. “De Nassaulaan, de Veldkamp en het Engelserf zijn vernieuwd en de fietspaden liggen hoger. Deze route loopt van de Jumbo tot aan de Shell. De weg mocht ook zeker breder, maar de mooie hoge bomen aan de zijkant mochten niet weg”, vindt ze. “In de wijk waren er ook klachten over te hard rijden en gewoon doorrijden over het zebrapad voor de Willem Alexanderschool. Zelfs als daar kinderen staan te wachten. Bij het zebrapad is de weg nu iets hoger gemaakt, zodat auto’s daar niet meer heel hard gaan.”

Verkeersoplossing met behoud van bomen

Verkeerskundige Willem van Blijderveen vertelt dat er langs de school elke dag wel bijna 2000 fietsers rijden. Het was voor ons dan ook een belangrijk project. “We spraken veel met de bewoners over een veilige plek voor fietsers. Het liefst een apart fietspad met een groene berm. Veel bewoners wilden wel de bomen behouden. Groen vinden we ook belangrijk en de grote bomen zijn een soort erfgoed. Het is een groene long die door de wijk heen loopt. Gelukkig vonden we een mooie oplossing voor verkeer én groen! De weg is nu een stukje opgeschoven. Hierdoor blijven de meeste oude bomen staan en krijgen zo meer ruimte voor de komende jaren. Ook heeft de weg nu een middengeleider. De fietser en voetganger kan nu in het midden rustig stilstaan.  Je hoeft niet in één keer een brede, drukke weg over te steken.”
Verkeersveiligheid is wel heel duur, benadrukt Willem. “De weg veranderen kostte 1,65 miljoen euro. Maar verkeersveiligheid hangt ook af van het gedrag van mensen. Er staan best veel borden die de maximumsnelheid aangeven, maar toch zijn er extra drempels nodig.” Saar: “Het lijkt wel of mensen er niet naar kijken of luisteren.”

Zebrapaden worden niet extra verlicht

Saar had graag gezien dat er ook lampjes in de weg waren gekomen. Dit geeft de zebrapaden ’s avonds nog beter aan. Willem legt uit: “Die lampjes in de weg liggen al op verschillende locaties in Harderwijk. Hiervoor ontvingen we subsidie. De provincie geeft geen bijdrage voor de locatie Veldkamp. Omdat de lampjes heel duur zijn, worden ze hier niet geplaatst.”

De Ceintuurbaan krijgt een rotonde

Saar heeft tijdelijk op bungalowpark Het Verscholen Dorp gewoond. Haar ouders waren toen bezig met een verbouwing. Daar vindt ze de kruising Ceintuurbaan/Korhoenlaan een gevaarlijk en druk oversteekpunt. Het verkeer rijdt er hard. De verkeerskundige kondigt mooi nieuws aan. “Ook daar gaan we aan de slag: dit najaar beginnen we aan de Ceintuurbaan. Op deze kruising komt een rotonde. De provincie draagt ruim € 300.000,- bij. Als alles mee zit, is de rotonde in het voorjaar van 2025 klaar.”

Volgend jaar is ook de Leuvenumseweg aan de beurt. “Wij vinden het belangrijk dat daar ook middengeleiders komen. Deze weg is van de provincie, maar als gemeente betalen we er in dit geval € 900.000,- aan mee.”

Veilige fietspaden zorgen voor vaker fietsen

Saar houdt van fietsen. Haar nieuwe school, het CCNV, en het hockeyveld zijn dichtbij haar huis. “Ik vind het belangrijk dat kinderen normaal naar school en sport kunnen fietsen. En ik vind het leuk om naar de stad te gaan. Daar ben je zo en als ik iets op het stadhuis moet doen, ga ik ook vaak op de fiets. Als het heeft geregend, is het buiten lekker luchtig. Sommige oversteekplaatsen vind ik wel spannend omdat auto’s hard rijden en dan kies ik een andere route.”

Willem geeft aan dat de gemeente zich nóg meer wil inzetten om mensen vaker te laten fietsen. Saar vindt dit een goed idee. Willem licht toe: “Op dit moment onderzoekt een bureau waar nog extra fietspaden kunnen komen. We vinden dat er in onze gemeente nog teveel mensen de auto pakken. Terwijl ze eigenlijk prima de fiets kunnen gebruiken voor hun reis. Een tunnel onder het spoor door, van de gemeentewerf bij het azc naar het hockeyveld, is ook een idee. Daarnaast bekijken we welke fietspaden te smal zijn en willen we verschillende rotondes verkeersveiliger maken.”